BAM ontwikkelt met IBM digitaal platform voor optimale en transparante ketensamenwerking in bouwprojecten

Renovatie_bij_BAM_Wonen

BAM heeft in samenwerking met IBM een digitaal platform ontwikkeld dat alle partijen in een bouwproject – van opdrachtgever tot bewoner – in staat stelt efficiënt en transparant samen te werken. Het platform – b.Home genaamd – wordt al met succes toegepast in grootschalige woningrenovaties. Bewoners kunnen individuele keuzes digitaal registreren, direct communiceren met het projectteam en weten op welk moment overlast optreedt. Betrokken bouwpartijen werken samen op basis van een digitale workflow waardoor faalkosten significant afnemen en beduidend minder administratieve werkzaamheden optreden. BAM wil b.Home op grote schaal toepassen in zowel renovatie als nieuwbouw in woning- en utiliteitsbouw.

Het platform is al toegepast in ruim dertig renovatieprojecten (circa 3.000 woningen) en zeven nieuwbouwprojecten in Nederland. Michiel Brink van b.Home: ‘Van bewoners die het platform gebruiken, krijgen we te horen dat de communicatie over de renovatie transparant en duidelijk is. Ze kunnen een reeks van individuele keuzes over bijvoorbeeld keukenkastjes, sanitair of tegels op het platform registreren. Eventuele extra kosten en de betaling ervan zijn direct zichtbaar. Daarnaast vinden ze op het platform actuele informatie over de uitvoering zodat ze exact weten wanneer de werkzaamheden beginnen en eindigen.’

Efficiencywinst

b.Home is een volledig geïntegreerd platform dat alle facetten van het bouwproces faciliteert. Ook opdrachtgever, bouwer en onderaannemers vinden er de voor hen relevante informatie. Hierdoor verloopt de onderlinge afstemming soepeler en is de werkvoorbereider veel minder tijd kwijt aan administratie. Brink: ‘Door de efficiencywinst die wordt geboekt, is er onder alle gebruikers veel draagvlak voor b.Home. Onze ambitie is het platform breder in te gaan zetten, ook internationaal. De techniek van b.Home is met relatief kleine aanpassingen breed toepasbaar.’ b.Home wordt bijvoorbeeld uitgebreid naar de service- en onderhoudsfase van projecten. Informatie uit de realisatiefase kan perfect worden gebruikt gedurende de gebruiksfase.



Schaalbare oplossing

Het digitale platform is ontwikkeld in een IBM Garage, IBM´s methodologie om in co-creatie met bedrijven innovatieve projecten te ontwikkelen. Beide bedrijven hebben samen gewerkt aan de ontwikkeling van een minimaal rendabel product, waar de mens te allen tijde centraal staat en waar de werkstromen op een iteratieve wijze zijn gedigitaliseerd, geoptimaliseerd en opgeschaald. Vanaf dit punt wordt er continu doorontwikkeld, want innovatie stopt nooit. De IBM Garage biedt toegang tot beproefde industrie- en workflowoplossingen en maakt gebruik van benchmarks en lessen uit het wereldwijde IBM-netwerk van Garages, stimuleert innovatie en versnelt de levering.



'Veel innovatieprocessen blijven vaak hangen in experimenten omdat organisaties niet over de nodige technologische kennis beschikken om schaalbare prototypes te leveren,' zegt Menno Bouma, projectmanager IBM Global Business Services. 'Succesvolle innovatie vereist nieuwe vaardigheden, nieuwe vormen van samenwerking en een andere mentaliteit. Met IBM Garage hebben we een platform kunnen ontwikkelen dat transparantie biedt van begin tot eind in het hele bouwproces.'

Deel op social media