Een overdracht met vertrouwen en visie: Een gesprek tussen vertrekkend commercieel directeur Wout van der Waal en zijn opvolger Jaap-Jan Smit

wout_en_jaap-jan.jpg

Na 28 jaar bij BAM waarvan de laatste tien jaar als commercieel directeur neemt Wout van der Waal afscheid. In een openhartig gesprek met zijn opvolger Jaap-Jan Smit blikt hij terug op zijn loopbaan, de veranderingen in de sector en deelt hij zijn visie op de toekomst van de woningmarkt en BAM. Wat volgt is geen formele overdracht, maar een ontmoeting tussen twee generaties met een gedeelde missie: bouwen aan een duurzame toekomst. 

“Ik ben uit beeld, maar niet weg,” zegt Wout met een glimlach. Het typeert zijn betrokkenheid. Hij laat een team achter dat hij met zorg heeft opgebouwd, in een organisatie die de afgelopen jaren een duidelijke koers heeft ingezet richting duurzaamheid, inclusiviteit en klimaatadaptatie. “Ik heb daar energie van gekregen,” vertelt hij. “En ik zie diezelfde energie bij jou Jaap-Jan.”

Van bakstenen naar betekenis
Wout begon zijn loopbaan bij BAM in de uitvoering en werkte zich via de werkvoorbereiding op tot commercieel directeur. “Het meeste plezier kreeg ik toen ik verantwoordelijk werd voor klantcontacten en projectverwerving” zegt hij. “Daar ontdekte ik kwaliteiten in mezelf waarvan ik niet wist dat ik ze had: mensen meenemen in een verhaal, vertrouwen opbouwen en verbinden.”

Die ontwikkeling had impact, ook privé. BAM speelt daarin een belangrijke rol in ons leven,” vertelt hij. “Maar het bracht me ook dichter bij mensen, in het werk én daarbuiten. Ik ben me meer gaan inzetten voor verenigingen en vrijwilligerswerk.”

Vertrouwen als fundament
Wat Wout vooral wil meegeven, is het belang van vertrouwen. “Onze klanten kopen geen product, ze kopen een gevoel. Vertrouwen dat wij hun vraag begrijpen en invullen. Dat vraagt om persoonlijke integriteit. Je moet staan voor wat je zegt.”

Voor woningcorporaties betekent dat volgens Wout dat BAM meer is dan een aannemer. “We voegen waarde toe aan het hele proces. Niet alleen in de bouw, maar ook in het voortraject. We zijn partner, geen uitvoerder. En als een corporatie ons nog aannemer noemt, zeg ik wel eens: ‘’Als je dat nog een keer zegt, ga ik me er ook naar gedragen. Dan snappen ze meteen het verschil.”

De nieuwe generatie
Jaap-Jan is inmiddels twee maanden aan de slag in zijn nieuwe rol. Hij kwam oorspronkelijk voor een functie als ontwikkelaar, maar werd gegrepen door de commerciële visie van BAM Wonen. “Wat me aantrok was de combinatie van commerciële slagkracht en maatschappelijke relevantie” zegt hij. “Het gaat niet alleen om geld verdienen, maar ook om bijdragen aan een betere wereld.” Wat hem aanspreekt is de structuur van productlijnen binnen BAM Wonen. “Die focus maakt het mogelijk om echt het verschil te maken en het commerciële team speelt daarin een sleutelrol. Met de juiste projecten, verhalen en klantcombinaties kunnen we positief invloed uitoefenen op het werk van duizenden collega’s en partners, én op hoe onze bewoners straks wonen.

Missiewerk
Beiden zijn het erover eens: de sector staat voor een transitie. “We moeten af van het ouderwetse denken in productie en naar een model waarin we vanuit kennis en visie bijdragen aan de leefomgeving van de toekomst”, zegt Wout. “Dat vraagt om missiewerk. Niet alleen van BAM, maar van de hele sector.”

Jaap-Jan ziet daarin een rol voor zichzelf en zijn team. “De organisatie waarin we nu werken – met landelijke productlijnen en regionale commerciële teams – biedt kansen om de impact te vergroten. Maar het vraagt ook om afstemming, samenwerking en het delen van kennis.”

Wout en Jaap

Leiderschap met een menselijk gezicht
Wout hoopt dat de menselijke maat blijft voorbestaan: “Denk niet als bedrijf, maar als mens,” zegt hij. “Zaken doen is mensenwerk. En als je weet waar iemand van droomt of wakker van ligt, dan kom je samen verder.”

Jaap-Jan herkent dat. “Mijn motto is: de vijand is de vriend die je nog niet kent. Als je begrijpt wat iemand drijft, kun je samen oplossingen vinden. Dat geldt voor klanten, collega’s én andere stakeholders.”

Een toekomst om op te bouwen
Wout kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “Ik hoop dat bedrijven als BAM, met een visie op duurzaamheid de norm worden. Dat we gezamenlijk bouwen aan een wereld die past bij de mens van de toekomst en dat partijen die dat nog niet doen zich bijna gaan schamen als ze nog op de ouderwetse manier werken.”

Jaap-Jan is vastbesloten om die lijn door te trekken. “We hebben een sterke basis; een duidelijke visie, een betrokken team en fijne opdrachtgevers en partners. Ik zie het als mijn taak om dat samen verder te brengen – met respect voor wat er is opgebouwd en met oog voor wat er nog nodig is.”

Deel op social media